World Cars Company

کمپانی ماشین های جهان

بازار خودرو در سال 91 میزبان کدام خودروها خواهد بود؟

رانا و سمند دیزلی ایران خودرو، سراتوی سایپا و مزدا3 جدید «گروه بهمن» از جمله خودروهایی هستند که قرار است امسال روانه بازار شوند و این در حالی است که به اعتقاد برخی کارشناسان، هر کدام از خودروهای مذکور با چالش‌های خاص خود روبه‌رو هستند.

بازار خودرو ایران امسال نیز میزبان میهمانانی جدید خواهد بود، میهمانانی که قرار است در داخل به تولید برسند و تنوعی بیشتر به سبد محصولات صنعت خودرو کشور بدهند.
رانا و سمند دیزلی ایران خودرو، سراتوی سایپا و مزدا3 جدید «گروه بهمن» از جمله خودروهایی هستند که قرار است امسال روانه بازار شوند و این در حالی است که به اعتقاد برخی کارشناسان هر کدام از خودروهای مذکور با چالش‌های خاص خود روبه‌رو هستند که در این گزارش به آنها می‌پردازیم.
رانده شده می‌آید
از رانا شروع کنیم، خودرویی که سه سال تمام از رونمایی آن می‌گذرد و یادآور خاطره‌ای شیرین برای جواد نجم‌الدین (مدیرعامل فعلی ایران خودرو) و روزی نه چندان خوش برای منوچهر منطقی (مدیرعامل پیشین ایران‌خودرو) است.
رانا 29 فروردین ماه سال 88 در حالی رونمایی شد که در همان روز منطقی پس از هفت سال مدیرعاملی در ایران خودرو، تودیع و جواد نجم‌الدین به جای وی سکان هدایت آبی‌های جاده مخصوص را به دست گرفت.
از همین رو، هرگاه نام «رانا» می‌آید، ایران خودرویی‌ها به یاد رفتن منطقی و آمدن نجم‌الدین می‌افتند و به یاد می‌آورند که قرار بود این محصول چند ماه پس از رونمایی به تولید رسیده و روانه بازار شود، هرچند این گونه نشد و حاشیه‌هایی خاص گریبان آن را گرفت.
رانا که از آن با نام دومین محصول ملی ایران‌خودرو یاد می‌شود، به فاصله کوتاهی پس از رونمایی با چالش در تولید و قیمت مواجه شد و ایران خودرویی‌ها اعلام کردند تولید این محصول توجیه اقتصادی ندارد. آن طور که مسوولان ایران خودرو در آن زمان عنوان کردند، رانا با توجه به شرایط فنی و اقتصادی قبلی (دوران مدیرعاملی منطقی) طراحی شده و چون اوضاع فرق کرده و شرایط و هزینه‌های تولید سخت و زیاد شده است، دیگر نمی‌توان رانا را با برآوردهای قبلی به تولید رساند و عرضه کرد. این موضوع سبب شد تا پرونده رانا به طور موقت به بایگانی برود. با گذشت زمان شرایط به شکلی پیش رفت که ایران خودرو حتی به فکر جایگزین رانا نیز افتاد و در چند مرحله اعلام کرد محصولی دیگر را به جای آن تولید خواهد کرد.
به نوشته دنیای اقتصاد، یک روز از تولید خودرویی زیر هشت میلیون تومان صحبت به میان آمد، یک روز از خودرویی زیر 10 میلیون تومان و روز دیگر هم از خودرویی چینی که در مورد این آخری، کار به واردات محصول نمونه و تست نیز کشیده شد. اینها در حالی بود که دست تقدیر سرنوشت دیگری را برای محصول جدید ایران خودرو رقم زد و پرونده رانا از بایگانی این شرکت بیرون کشیده شد تا تولید و عرضه این محصول دوباره مورد بررسی قرار گیرد.
در نهایت نیز مسوولان ایران خودرو، برای توسعه محصولات خود بار دیگر از به جریان افتادن دوباره پرونده تولید رانا صحبت به میان آوردند.
اما این بار آبی پوشان ایران خودرو از رانا به عنوان محصولی به روز و ملی یاد کردند و هرچند وقت یکبار نیز اخباری در مورد زمان تولید و عرضه آن به بازار منتشر می‌شد.
در آخرین خبری نیز که درباره رانا منتشر شده، ایران خودرو اعلام کرده این محصول را طی سال جاری روانه بازار خواهد کرد. با آمدن رانا، اگرچه عضوی جدید به سبد محصولات ایران خودرو اضافه می‌شود، اما طبعا ایران‌خودرویی‌ها با وجود تحریم و موانع پیش رو باید خود را آماده وقوع هر اتفاقی بکنند.
در این بین به نظر می‌رسد هزینه تولید و در نتیجه قیمت تمام شده رانا اصلی ترین چالش پیش روی ایران خودرو در مورد این محصول است، زیرا در حال حاضر هزینه‌های تولید خودرو رشد کرده و قیمت‌گذاری نیز همچنان در دستان دولت گرفتار است.
هرچند رانا قرار بود با قیمت پایه 11.5میلیون تومان روانه بازار شود و مدل فول آن نیز قیمتی برابر با 13.5میلیون تومان داشته باشد، اما چون محاسبات الان با سه سال پیش که قرار بود رانا تولید شود، فرق کرده، دیگر عملا امکان تولید رانا با این قیمت‌ها وجود ندارد. ایران خودرویی‌ها نیز در آخرین اظهارات خود تاکید کرده اند رانا قیمتی زیر 15 میلیون تومان خواهد داشت و این «زیر 15 میلیون تومان» می‌تواند 14 میلیون و 900 هزار تومان هم باشد!
از سوی دیگر با توجه به آنکه رانا روی پلت فرم پژو‌206 صندوقدار طراحی شده و وابستگی قطعه‌ای و ارزبری دارد، تامین قطعات و تولید یک‌دست و یکنواخت آن نیز دیگر چالش پیش روی ایران خودرو به حساب می‌آید.
این موضوع می تواند مستقیما بر قیمت رانا نیز تاثیر بگذارد، زیرا اگر تیراژ کم باشد، عرضه نیز کم خواهد بود و با توجه به احتمال بالا بودن تقاضا برای رانا، قیمت آن بیش از پیش‌بینی‌ها از آب در خواهد آمد.
در این شرایط به نظر می‌رسد هرچه تولید رانا زودتر آغاز شود، قیمت آن اقتصادی‌تر خواهد بود، زیرا هزینه‌های تولید خودرو در کشور روز به روز در حال بالا رفتن است و رانا اگر امروز ساخته شود، بهتر از فردا خواهد بود.
اما از رانا که بگذریم، ایران خودرو قصد دارد در سال جاری سمند دیزلی (گازوئیلی) را نیز روانه بازار کند که اگر این اتفاق رخ بدهد، سرفصلی خوشایند در صنعت خودرو کشور خواهد بود.
به هر حال خودروهای دیزلی از دو جنبه «مصرف سوخت» و «آلایندگی» نسبت به بنزین‌سوزها مزیت دارند و تولید سمند می‌تواند راه را برای سایر خودروهای دیزلی نیز باز کند.
آن طور که کارشناسان می‌گویند، یک خودرو دیزلی در مسیری معین و یکسان، 40 درصد سوخت کمتری نسبت به همتای بنزین سوز خود مصرف می‌کند و همچنین آلایندگی آن نیز در سطح پایین‌تری قرار می‌گیرد.
اینها البته قسمت مثبت ماجراست و بخش چالشی داستان به تامین گازوئیل استاندارد برای خودروهای دیزلی برمی‌گردد. در حال حاضر غالب گازوئیل تولیدی در کشور دارای آلایندگی بسیار بالایی است و اصلا قابلیت استفاده در خودروها را ندارد و بنابراین موفق شدن سمند دیزلی یا هر خودرو گازوئیل‌سوز دیگری، به تامین سوخت استاندارد بستگی دارد.
البته مسوولان وزارت نفت وعده داده اند که در سال جاری در کنار بنزین استاندارد، گازوئیل استاندارد را نیز عرضه خواهند کرد که باید منتظر ماند و دید.
سراتوی داخلی
اما دیگر محصولی که قرار است امسال به جمع تولیدات صنعت خودرو کشور بپیوندد، کیاسراتو نام دارد و سایپایی‌ها هم اکنون مشغول آماده‌سازی خط مونتاژ آن هستند.
سراتو البته هم اکنون در بازار خودرو کشور حضور دارد، منتها وارداتی به حساب می‌آید و قیمت آن بیش از دو برابر نرخ واقعی اش (قیمت کارخانه‌ای) است. هرچند تعرفه واردات خودرو به کشور 90 درصد تعیین شده، اما با در نظر گرفتن مالیات و برخی هزینه‌های جانبی، مشتریان عملا مجبورند خودروهای خارجی از جمله سراتو را با بیش از دو برابر قیمت واقعی آن خریداری کنند.
این در حالی است که اگر خودرویی در داخل به مونتاژ برسد، تعرفه واردات قطعات آن نهایتا 64 درصد خواهد بود. با این حساب، سایپایی‌ها می‌توانند سراتو را با تعرفه حداکثر 64 درصدی به تولید برسانند و هرچه به داخلی سازی این محصول نیز اضافه شود، از رقم تعرفه کاسته خواهد شد. این موضوع سبب می‌شود قیمت سراتو در حد قابل توجه و چشمگیری کاهش یابد و از بالای 50 میلیون فعلی به زیر 40 میلیون تومان برسد.
این البته مستلزم داخلی سازی قطعات سراتو و منظم بودن روند تامین قطعات آن است، به نحوی که اگر قطعات به موقع تامین نشود و داخلی سازی روندی کند داشته باشد، هزینه‌های تولید بالا می‌رود و قیمت نیز افزایش خواهد یافت. به نظر می‌رسد بزرگ‌ترین چالش سایپایی‌ها در مونتاژ سراتو، به موضوع محدودیت‌های بین‌المللی برمی‌گردد، زیرا این محدودیت‌ها را شرکت کیا نیز اعمال می‌کند و این به معنای بروز اختلال‌های احتمالی در پروسه تامین قطعات سراتو است.
یک شاسی بلند چینی دیگر
سری هم به بخش خصوصی بزنیم و ببینیم ارمغان آنها برای بازار خودرو کشور طی سال جاری چیست.
طبق آخرین اخبار، سه شرکت بخش خصوصی «گروه بهمن»، «کرمان موتور» و «راین خودرو» قصد دارند به ترتیب «مزدا3 با موتور 1600 سی‌سی»، «لیفان X60» و «توجوی» را امسال تولید و روانه بازار کنند.
این در حالی است که به نظر می رسد «گروه‌بهمن» کار سخت تری در مقایسه با همتایان خود دارد، زیرا شرکت مزداموتورز ژاپن نیز محدودیت‌هایی را برای همکاری با صنعت خودرو ایران اعمال کرده و این می تواند به قیمت کند شدن پروسه تامین قطعات مزدا3 با موتور 1600 سی‌سی تمام شود.
«گروه بهمن» هم اکنون مدل 2000 سی‌سی مزدا3 را نیز مونتاژ می کند که البته طبق اخبار منتشر شده، با مشکلاتی در تامین قطعات و تولید آن مواجه شده بود.
وضعیت مبهم «گروه بهمن» در شرایطی است که به نظر می‌رسد «راین خودرو» و «کرمان‌موتور» کار راحت‌تری برای تولید محصولات جدید خود دارند، زیرا طرف‌شان چینی است و فعلا بناست با ایرانی‌ها راه بیاید.
در این بین، کرمان موتوری‌ها می‌خواهند X60 را که شاسی بلند است روانه بازار کنند که می‌تواند رقیبی باشد برای X33 چری.
از آن سو راین خودرو هم که اواخر سال گذشته «توجوی» محصول شرکت JAC چین را رونمایی کرد، قصد دارد این محصول را اواخر بهار امسال به بازار بدهد. این خودرو قیمتی حدود 20 میلیون تومان خواهد داشت و باید با پژو 206 و تندر-90 رقابتی سخت را آغاز کند.
وانت‌های جدید
از سواری‌ها بگذریم و سری هم به وانت‌های جدیدی که قرار است امسال به بازار بیایند بزنیم.
طبق اخبار منتشره، ایران خودرو قصد دارد وانت تندر-90 را بالاخره امسال روانه بازار کند و از آن سو «گروه بهمن» هم عرضه وانت کاپرای تک کابین را در دستور کار خود قرار داده است.
كاپرای تك ‌كابین از اردیبهشت‌ ماه سال جاری وارد بازار ایران خواهد شد و این در حالی است که «گروه بهمن» تولید وانت كاپرا دوكابین را از اوایل سال 1389 در كشور آغاز کرده و این محصول در حال حاضر در دو مدل تك دیفرانسیل و دو دیفرانسیل تولید می‌شود. به نظر می رسد وانت كاپرا تك‌ كابین قیمتی حدود 25 میلیون و 500 هزار تومان داشته باشد. حجم موتور وانت‌های كاپرا 2400 سی‌سی است كه با همكاری شركت ZX چین در ایران تولید می‌شوند.
اما وانت تندر نیز که روی پلت فرم X90 طراحی و تولید خواهد شد نیز بالاخره قرار است امسال روانه بازار شود و با آمدن آن، ممکن است وانت پیکان غزل خداحافظی را بخواند. این البته در حالی است که قیمت وانت تندر بسیار بالاتر از وانت پیکان خواهد بود و طبعا کیفیت بالاتر و مصرف سوخت کمتری نیز خواهد داشت.

+ نوشته شده در  جمعه 1391/01/18ساعت 16:12  توسط آرتین چراغی  | 

معرفی خودروهای پرمصرف در ایران+جدول

خودروهای بین قیمت 10 تا 20 میلیون در ایران بیشترین مصرف را دارا هستند و پورشه کاین با قیمت بیش از 50 میلیون در رده اول مصرف قرار دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، در این جدول جنیسیس کوپه با قیمت بیش از 50 میلیون تومان در رده چهارم قرار دارد.

بیش از 50میلیون تومان

۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان

۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان

۲۰ تا۳۰ میلیون تومان

10 تا۲۰ میلیون تومان

پورشه کاین

کیا نیو سراتو

ام جی روور ۵۵۰

مگان ۱۶۰۰

۲۰۶ اس دی

هیوندا جنیسیس

کیا سراتو کوپه

مگان ۲۰۰۰

ام وی امX۳۳

تندر۹۰ پارس خودرو

‌هیوندا سوناتا

نیو مزدا۳

هیوندا آی۲۰

هیوندا ورنا

‌پژو۲۰۷

جنیسیس کوپه

هیوندا آی۳۰

مزدا ۲

-

تندر۹۰

کیا موهاوی

یسان ماکسیما

هیوندا آوانته

-

پژو ۲۰۶

کیا سورنتو

گرند ویتارا

-

-

ام وی ام۵۳۰

نیسان تیانا

کیا نیوسراتو

-

-

ریو

تویوتا اریون

-

-

-

سورن

هیوندا سانتافه

-

-

-

سمندEF۷

هیوندا آی ایکس ۵۵

-

-

-

و سمندLX

کیا اسپورتیج مشترکا

-

-

-

چری ویانا

هیوندا آی ایکس ۳۵

-

-

-

سمند SE

-

-

-

-

پژو پارس

-

-

-

-

پژو۴۰۵

-

-

-

-

‌تیبا

+ نوشته شده در  جمعه 1391/01/18ساعت 16:12  توسط آرتین چراغی  | 

پژو 206 گازوئیل‌سوز آمد


عبدالله جلالی درباره برنامه‌های دولت برای افزایش سهم دیزل در سبد سوخت خودروها، گفت: بر اساس سهم مصوب سوخت خودروها برای گازوئیل و بنزین 70 درصد، سی.ان.جی و ال.پی.جی 25 درصد و سایر سوختها همچون هیبریدی و الکتریکی حدود پنج درصد سهم تعیین شده است.

قائم مقام ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با اعلام اینکه دولت قصد دارد در یک برنامه زمان‌بندی بلندمدت حدود 15 درصد سهم سبد سوخت خودروها را به گازوئیل اختصاص دهد، تصریح کرد: بر این اساس همزمان با آغاز تولید گازوئیل کم گوگرد و با استاندارد یورو 4 و 5 اتحادیه اروپا در پالایشگاههای نفت، امکان تولید داخلی و یا واردات خودروهای سواری دیزلی به داخل کشور فراهم شده است.
این مقام مسئول با اشاره به آغاز تولید پژو 206 پایه دیزلی توسط خودروسازان داخلی، اظهار داشت: همچنین تولید وانت‌ نیسان پایه دیزلی هم در داخل کشور آغاز شده است که به زودی خط تولید انبوه این وانت‌ها، راه‌اندازی خواهد شد.
به گزارش مهر، وی با تاکید بر اینکه بر خلاف خودروهای بنزینی، تکنولوژی به کار رفته در خودروهای دیزلی به مراتب پیچیده‌تر است، بیان کرد: دولت به منظور افزایش سهم دیزل، قصد حمایت از تولید خودروهای سواری پایه دیزلی را در دستور کار خود قرار داده است.
جلالی با اشاره به راندمان و میزان پیمایش بالاتر خودروهای دیزلی در مقایسه با خودروهای بنزینی، تاکید کرد: پیش‌بینی می‌شود در سال جاری تعرفه واردات خودروهای سواری دیزلی کم‌مصرف، کاهش یابد.
این مقام مسئول با اعلام اینکه تا خردادماه امسال زمینه توسعه ناوگان خودروهای دیزلی فراهم شود، خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه شرکت ملی پالایش و پخش نفتی تا پیش از تابستان سالجاری امکان تولید گسترده گازوئیل با استاندارد یورو 4 و 5 اروپا در پالایشگاه‌های نفت فراهم می شود.
به گفته قائم مقام ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با افزایش سهم دیزل به همین میزان سهم بنزین در سبد سوخت خودروها کاهش می‌یابد.
عباس کاظمی، مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت پیش‌تر در گفتگو با مهر با اشاره به افزایش سهم گازوئیل در سبد سوخت خودروها، گفته بود: بر اساس هدفگذاری‌های انجام گرفته، سهم گازوئیل در سبد سوختی تا پایان برنامه پنجم باید به 5 درصد و تا پایان چشم انداز 20 ساله به 17.7 درصد افزایش یابد.
وی با اشاره به اقدامات انجام گرفته برای تولید موتور پایه گازوئیل‌سوز در وانت نیسان‌های 2400 و 2800، تبیین کرد: پیش‌بینی می‌شود به زودی اولین وانت نیسان گازوئیل‌سوز توسط یکی از شرکت‌های خودرو ساز به بازار عرضه شود.

+ نوشته شده در  جمعه 1391/01/18ساعت 16:11  توسط آرتین چراغی  | 

هیوندایی هم از ایران می‌رود!


آن طور که روزنامه نیویورک تایمز آمریکا دیروز گزارش داد، هیوندایی به عنوان بزرگ‌ترین خودروساز کره و یکی از غول‌های خودروسازی دنیا، در راستای تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، تجارت خود با این کشور را قطع کرده است.

این در حالی است که هفته گذشته نیز پژوسیتروئن فرانسه پس از قطعی شدن شراکت خود با جنرال موتورز و واگذاری هفت درصد از سهامش به این شرکت آمریکایی، خبر از تعلیق همکاری خود با صنعت خودرو ایران داد.
هرچند تاثیر قطع ارتباط هیوندایی با بازار و صنعت خودرو ایران قابل مقایسه با خروج پژو نیست، اما به هر حال بازار خودروهای وارداتی تاثیر قابل توجهی از نبود هیوندایی خواهد پذیرفت.
در حال حاضر طبق آمارها، هیوندایی اصلی ترین شرکت صادرکننده خودرو به ایران است و محصولات آن، مشتریان زیادی دارد، بنابراین با تصمیم جدید هیوندایی، برخی از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که بازار وارداتی‌ها آشفته‌تر از قبل شود.
به نوشته دنیای اقتصاد، البته باید دید هیوندایی ارتباط مستقیم خود را با ایران قطع کرده یا اینکه این محدودیت را برای کل سیستم فروش خود در نظر گرفته است که اگر مورد دوم درست باشد، آینده‌ای ناخوشایند در انتظار بازار خودروهای وارداتی کشور خواهد بود.
بازار وارداتی‌ها به خصوص محصولات هیوندایی مدت‌ها است با آشفتگی و افزایش قیمت دست و پنجه نرم می‌کند و با قطع ارتباط هیوندایی، کاهش عرضه و رشد شدید قیمت تاثیری منفی و گران بر آینده این بازار خواهد گذاشت.
البته اگر هیوندایی راه را برای ارتباط غیرمستقیم با ایران باز گذاشته باشد، واردکنندگان می‌توانند به تجارت خود با این شرکت کره‌ای ادامه دهند، منتها در آن صورت باید خودروهای هیوندایی را از طریق واسطه خریداری کنند، که این کار هزینه‌های خاص خود را دارد و قیمت‌ها را بالا می‌برد.
هیوندایی البته رابطه‌ای محدود با «راین خودرو» یکی از خودروسازان بخش خصوصی نیز دارد.

+ نوشته شده در  جمعه 1391/01/18ساعت 16:10  توسط آرتین چراغی  | 

بازار خودرو ایران 2.89میلیونی می‌شود

مؤسسه تحقیقات بین المللی «بیزنس مانیتور اینترنشنال» در گزارشی به بررسی چشم انداز صنعت خودروسازی ایران به ویژه در سه ماهه نخست سال 2012 میلادی پرداخت و تاکید کرد: انتظار می رود که تحریم های غرب علیه ایران همچون گذشته ادامه یابد اما این تحریم های اقتصادی موجب شده است تا دولت جمهوری اسلامی ایران، توسعه صنایع داخلی و به ویژه خودروسازی را در اولویت قرار دهد.

این گزارش می افزاید: «بیزنس مانیتور اینترنشنال» با بررسی جوانب امر به این نتیجه رسیده است که فرصت های فراوان سرمایه گذاری در ایران و به ویژه در بخش خودروسازی (همراه با مخابرات و داروسازی) موجب می شود تا این صنایع با رشد چشمگیری در سال های آتی روبرو شوند.
بر اساس همین گزارش، صنعت خودروسازی ایران در سال های اخیر به سرعت رشد کرده و تولید خودرو در کشورمان به طور میانگین، سالانه 5 درصد افزایش یافته است.
بر همین اساس، در 8 ماهه نخست سال جاری (1390) تولید خودرو در ایران به بیش از یک میلیون و 90 هزار دستگاه رسید.
به گزارش موج، این مؤسسه تحقیقاتی در ادامه این گزارش یادآور شد که انتظار ندارد رشد کلی اقتصاد ایران در سال های 2011 و 2012 میلادی از 2.2 درصد در هر سال فراتر رود، اما به هر صورت، توسعه و گسترش فعالیت های اقتصادی در ایران را بسیار چشمگیر و رو به افزایش ارزیابی کرد.
بیزنس مانیتور در نهایت، تولید پایدار و فروش موفقی را برای صنایع خودروسازی ایران طی 5 سال آتی پیش بینی کرد.
این مؤسسه تحقیقاتی تاکید کرد: انتظار می رود که فروش خودرو در ایران تا پایان سال 2011 به بیش از 2 میلیون و 240 هزار دستگاه برسد و این رقم تا پایان دوره مورد پیش بینی در سال 2016 میلادی از 2 میلیون و 890 هزار دستگاه فراتر رود.
بیزنس مانیتور در ادامه یادآور شد که رشد چشمگیر صنعت خودروسازی ایران در سال های اخیر مدیون فعالیت چشمگیر و عملکرد فوق العاده شرکت ایران خودرو بوده که با برنامه های جسورانه و گسترش خط تولید خود، به این پیشرفت کمک بسزایی کرده است.
بیزنس مانیتور، تولیدات شرکت ایران خودرو در سال 2011 میلادی را بالغ بر 850 هزار دستگاه برآورد کرد و از برنامه های این شرکت برای افزایش سالانه تولیدات خود به 1.5 میلیون دستگاه تا سال 2025 میلادی خبر داد.

+ نوشته شده در  جمعه 1391/01/18ساعت 16:10  توسط آرتین چراغی  | 

بازار خودرو سال 91 را با رکود آغاز کرد

در حالی که برخی فعالان بازار خودرو پیش بینی کرده بودند که قیمت خودروهای داخلی پس از تعطیلات نوروز كاهش می‌یابد، این اتفاق رخ نداد و بازار بدون توجه به کاهش تقاضا، همچنان بر عرضه خودرو با قیمت های قبلی اصرار دارد.

فعالان بازار خودروهای داخلی مدعی بودند که یکی از علل اصلی افزایش قیمت خودرو در روزهای پایانی سال به رشد 20 تا 25 درصدی تقاضا در این بازار بر می گردد که با اتمام مسافرت های نوروزی بازار به روال سابق خود باز خواهد گشت و خودرو مجددا ارزان خواهد شد.
آن طور که نمایشگاهداران خودرو می‌گویند‌، با وجود اینکه مشتریان بنا به عادت همیشگی‌شان در روزهای ابتدایی سال‌، بازار را تحریم کرده و تمایلی به خرید خودرو از خود نشان نمی‌دهند و بازار را با رکود مواجه کرده اند، اما قیمت خودروها تمایلی به پایین آمدن از خود نشان نمی دهد.
این در حالی است که فعالان بازار امیدوارند با رد شدن این دوران رکود‌، مشتریان باز هم رو به خرید خودرو بیاورند و بازار را رونقی هر چند نسبی بدهند.
بر اساس این گزارش، در حال حاضر خودرو سمند قیمتی برابر با 16 میلیون تومان دارد. خودرو پژو پارس اتومات هم با قیمتی معادل 21.5 میلیون تومان دست به دست می شود.
همچنین خودرو پژو 206 تیپ 2 با قیمتی برابر با 16.5 میلیون تومان معامله می شود در حالی که بهای تیپ 5 این خودرو به 22.5 میلیون تومان رسیده است.
گرندویتارای ایران خودرویی ها هم در دو کلاس 8 و 5 به ترتیب 68 و 59.5 میلیون تومان قیمت گذاری می شود.
این گزارش می افزاید: قیمت خودرو نیسان قشقایی حدود 68 میلیون تومان است. تندر 90 هم کماکان با قیمت 18 میلیون و 600 هزار تومان به فروش می رسد.
ریو نیز قیمتی برابر با 14.7 میلیون تومان دارد. قیمت پراید مروارید نیز کماکان بر محور 10 میلیون تومان دور می زند.

+ نوشته شده در  جمعه 1391/01/18ساعت 16:9  توسط آرتین چراغی  | 

قیمت شرکتی برخی خودروها

                       

+ نوشته شده در  سه شنبه 1391/01/15ساعت 19:52  توسط آرتین چراغی  | 

انتشار دوباره قیمت جدید خودروهای داخلی توسط سازمان حمایت انتشار دوباره قیمت جدید خودروهای داخلی توسط


نیمه دوم اسفندماه سال گذشته، كمیته قیمت‌‌گذاری خودرو با افزایش میانگین شش و حداكثر 9 درصدی قیمت خودروهای سواری داخلی موافقت كرد.

قیمت‌گذاری خودروهای تجاری و هم‌چنین سواری‌های لوكس (با قیمت بیش از 45 میلیون تومان) نیز به هیات‌مدیره خودروسازان واگذار شد تا قیمت این محصولات را متناسب با قیمت‌ها در حاشیه بازار تعیین كنند. اگرچه این موضوع ابراز رضایت خودروسازان را به دنبال داشت، اما چند روز پس از این اقدام، ستاد تنظیم بازار با قیمت‌های جدید مخالفت كرده و خواستار بازگشت آن‌ها به حالت سابق شد.
این ستاد اعلام كرده بود كه طبق مقررات ستاد تنظیم بازار، لازمه افزایش قیمت‌ها بالا رفتن كیفیت محصول است و با توجه به اینكه در كیفیت خودروهای داخلی تغییری رخ نداده است، افزایش قیمت خودرو منطقی نبوده و منتفی می‌شود.
به دنبال مخالفت ستاد تنظیم بازار با افزایش قیمت خودروهای داخلی بود كه سازمان حمایت مصرف‌كنندگان و تولیدكنندگان نیز در آخرین روزهای سال گذشته لیست قیمت‌های جدید خودروهای داخلی را از سایت رسمی اطلاع‌رسانی قیمت‌ها (سامانه www.124.ir) حذف كرد و با این اقدام تكلیف قیمت خودروهای داخلی در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت.
اما در سال جدید سازمان حمایت مصرف‌كنندگان و تولیدكنندگان باز هم قیمت‌های جدید محصولات داخلی را با مقدار افزایش صورت گرفته بر روی سامانه اطلاع‌رسانی قیمت‌ها منتشر كرده است.
به گزارش ایسنا، در حال حاضر قیمت جدید محصولات سواری ایران خودرو، پارس خودرو و گروه خودروسازی بهمن براساس افزایش قیمت اعلام شده بر روی سایت رسمی اطلاع‌رسانی قیمت‌ها (سامانه www.124.ir) قرار داد.

+ نوشته شده در  سه شنبه 1391/01/15ساعت 19:50  توسط آرتین چراغی  | 

بازار خودرو ایران بدون پژو!

این در شرایطی است که از «ایران» به عنوان دومین بازار بزرگ پژو در سطح دنیا یاد می‌شود.

هرچند فعالان صنعت خودرو کشور هنوز با اطمینان در مورد قطع همکاری پژو و صنعت خودرو ایران (به طور خاص ایران خودرو) صحبت به میان نمی‌آورند و در اجرا و حتی صحت آن تردید دارند، اما بر اساس شواهد و قرائن موجود، عزم پژویی‌ها برای وداع با ایران خودرویی‌ها جدی است و آنها با توجه به یافتن شریکی جدید و قدرتمند، دیگر تمایلی به ادامه همکاری با بزرگ‌ترین خودروساز خاورمیانه ندارند.
شریک جدید پژویی‌ها، جنرال موتورز غول صنعت آمریکا است که با خرید هفت درصد از سهام گروه پژوسیتروئن، به نوعی افسار این شرکت فرانسوی را به دست گرفته و داستانی نیز که برای ایران خودرو در حال رقم خوردن است، از ناحیه این غول خودروسازی جهان آب می‌خورد.
جنرال موتورز که با وجود قوانین اقتصاد آزاد، ظاهرا از سیاست‌های دولت ایالات متحده آمریکا تبعیت می‌کند، پس از سهامدار شدن در پژو، این شرکت را به قطع ارتباط با خودروسازی ایران ترغیب کرده و پژو هم برای به دست آوردن دل شریک گردن کلفت خود، روابطش با ایران خودرو را تعلیق کرده است.
حال با توجه به اینکه 40 درصد از بازار خودروی ایران در انحصار پژو است و خودروی پژو 206 نیز از پرفروش‌ترین خودروها در بازار ایران است دو پرسش مطرح می‌شود، اول اینکه صنعت خودرو ایران بدون پژو چه سرنوشت و آینده ای خواهد داشت و دوم اینکه از دست دادن بازار خودرو ایران چه عواقبی برای پژویی‌ها به دنبال دارد؟
آن طور که کارشناسان می گویند، در صورت عملی شدن جامع و کامل این ماجرا و به فرض آنکه روابط ایران خودرو و پژو قطع شود، هر دو طرف متاثر از عواقب آن خواهند شد و به صورت مقطعی متضرر می‌شوند.
به عبارت بهتر اگر داستان ایران خودرو و پژو پایان یابد، از یک سو ایران خودرو دچار مشکلاتی در تامین قطعات و تولید محصول خواهد شد و از سوی دیگر پژو نیز بازاری بکر را به همراه بخشی از درآمد جهانی‌اش از دست می‌دهد که با توجه به شرایط فعلی صنعت خودرو ایران و همچنین اوضاع اقتصادی شرکت‌های فرانسوی و به طور خاص پژو، این اتفاق حداقل در کوتاه مدت به ضرر طرفین تمام می‌شود. البته آن طور که کارشناسان می‌گویند، احتمالا صنعت خودرو ایران بیش از پژو فرانسه متاثر از قطع ارتباط طرفین خواهد شد.
اگر ملاک مقایسه را حال فعلی ایران خودرو و پژو فرض کنیم، متوجه می‌شویم شرایط کار برای صنعت خودرو ایران کمی دشوارتر از پژو به نظر می‌رسد. در حال حاضر خودروسازان ایرانی به خصوص ایران خودرو که همکار پژو فرانسه به حساب می‌آید، در شرایط اقتصادی مناسبی به سر نمی‌برند و از جهات مختلف به آنها فشار وارد می‌شود.
افزایش نرخ ارز، تورم عمومی، کمبود تسهیلات بانکی، محدودیت‌های بین‌المللی مختلف و اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها از جمله بزرگ‌ترین چالش‌ها و مشکلات خودروسازان ایرانی است که به اندازه کافی هزینه‌های تولید را افزایش داده و کار را برای آنها سخت کرده است.
طبق گفته فعالان صنعت خودرو، تامین قطعات به خودی خود با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو است و حتی سبب شد تا در سال گذشته نرخ رشد تولید نیز افت کند، حال در این اوضاع پیچیده پژو نیز به عنوان بزرگ‌ترین شریک خودروسازی کشور قصد متارکه دارد و این به معنای سخت‌تر شدن تامین قطعات و تولید خواهد بود.
البته از آنجاکه پژو در طول بیش از دو دهه همکاری با صنعت خودرو ایران سرمایه‌گذاری خاصی انجام نداد و بیشتر به دنبال فروش بود تا انتقال تکنولوژی، قطع ارتباط این شرکت با ایران خودرو تاثیر خاصی بر وضعیت فنی خودروسازی کشور نخواهد گذاشت، اما به هر حال یک شریک بین‌المللی معتبر دیگر نیز از دست می‌رود و از آن سو تیراژ تولید نیز افت را به خود خواهد دید.
هم اکنون افتخار خودروسازان ایرانی به این است که تیراژ را افزایش داده‌اند و دیگر کسی برای خرید خودرو سر صف نمی‌ایستد، حال اگر رابطه پژو و ایران خودرو نیز قطع شود، صنعت خودرو بزرگ‌ترین شریک تجاری‌اش را از دست می‌دهد و طبعا در تامین قطعات با مشکلات بیشتری روبه‌رو خواهد شد.
هرچند فعالان صنعت خودرو معتقدند به دلیل داخلی سازی عمده قطعات، قطع رابطه با پژو تاثیر چندان مخربی بر صنعت خودروسازی کشور ندارد، اما در عین حال تاکید می‌کنند که تولید خودرو بین یک تا دو سال افت خواهد کرد.
همچنین از جنبه تامین قطعات یدکی نیز مشتریان کم و بیش با مشکلاتی روبرو می شوند، زیرا وقتی پژو مستقیما به ایران قطعه ندهد، ایران خودرو مجبور است از راه شرکت‌های ثالث خارجی (چینی‌ها و هندی‌ها و...) قطعات مورد نیاز خود را تامین کند و چون این راهکار هزینه بر و زمان بر است، طبعا اولویت اول استفاده از قطعات تامینی، «تولید» است و خدمات پس از فروش در اولویت بعدی قرار می‌گیرد.
هم اکنون ایران خودرو چهار محصول را به نام‌های 206، 207 آی، 405 و پارس تحت برند پژو به تولید می‌رساند و از آنجاکه سمند نیز به لحاظ ژنتیک جزو خانواده پژو به حساب می‌آید، در مجموع درصدی از تیراژ محصول ایران خودرو وابستگی کم یا زیاد به طرف فرانسوی دارد. این در حالی است که شرکت ایران خودرو طی سال‌های گذشته به تدریج به خودکفایی در تولید بسیاری از محصولات رسیده و بیشتر قطعات خودرویی در داخل کشور ساخته می‌شود به طوری که هم اکنون ارزبری پژو 405 به صفر رسیده است.
از سوی دیگر گفته می‌شود که ایران خودرویی‌ها دو محصول به نام‌های «رانا» و «دنا» را نیز در راه دارند که اتفاقا تامین قطعات هر دو آنها به نوعی وابسته به پژو است.
آن طور که کارشناسان می گویند، با قطعی شدن قطع ارتباط پژو، خودروسازان مجبورند برای تامین قطعات و ادامه حیات خود دست به دامان یار غار این روزهای ایران یعنی چین شوند، که البته بعید نیست کار به هندی‌ها و تایوانی‌ها نیز بکشد.
این در حالی است که کار کردن با چین و هند و امثالهم نیز دردسرهای خاص خود را دارد و حتی اگر فرض کنیم کیفیت قطعات تامینی از سوی این کشورها مناسب نیز باشد، افزایش هزینه و رشد قیمت تمام شده تولید خودرو در ایران نتیجه نامیمون این ماجرا خواهد بود.
مشکل حادی پیش نمی‌آید
اما به سراغ کارشناسان و فعالان صنعت خودرو برویم و ببینیم آنها در مورد عواقب قطع ارتباط پژو و ایران خودرو چه می‌گویند.
در این مورد دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به این که مشکل حادی برای خودروسازی ایران رخ نخواهد داد، می‌گوید: وابستگی صنعت خودرو ایران به قطعات کاهش یافته و داخلی‌سازی رشد کرده است و این بدان معنا است که صنعت خودرو لنگ قطعات خارجی نمی‌ماند.
احمد نعمت بخش می‌افزاید: در حال حاضر پژو 405 ارزبری خاصی ندارد و پژو206 و پژو 207 نیز حدود 80 درصد ساخت داخل شده‌اند، بنابراین قطع ارتباط پژو با ایران خودرو نمی‌تواند اثر چندان مخربی بر تولید بگذارد.
وی در عین حال افزایش هزینه تولید خودرو را اصلی‌ترین ضربه قطع ارتباط پژو و ایران خودرو دانسته و تاکید می‌کند: در این شرایط باید به فکر تامین قطعات از کشورهای ثالث مانند چین و هند باشیم که این موضوع سبب می‌شود هزینه تولید و قیمت تمام شده خودروها افزایش یابد.
دبیر انجمن خودروسازان همچنین در واکنش به اینکه تکلیف قرارداد ایران خودرو و پژو در صورت قطع رابطه طرفین، چه خواهد شد نیز می‌گوید: تا جایی که من می‌دانم قراردادهای ایران خودرو و پژو بلند مدت است و اگر پژو بخواهد آنها را فسخ کند، باید غرامت بپردازد.
اتفاق خوبی نیست
گفته‌های دبیر انجمن خودروسازان در شرایطی است که عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان قطع ارتباط پژو با ایران خودرو را اتفاق خوبی نمی‌داند و می‌گوید: در این شرایط باید به فکر جایگزین‌های چینی و هندی باشیم و این یعنی افزایش هزینه تولید خودرو.
محمدرضا نجفی منش می‌افزاید: آنچه که قدرت مذاکره خودروسازی ایران را در دنیا بالا می‌برد، میزان ساخت داخل قطعات است، بنابراین باید سعی کنیم در شرایطی که پیش آمده، توان داخلی‌سازی قطعات را بالا ببریم و از وابستگی به شرکت‌های خارجی بکاهیم.
وی با تاکید بر اینکه باید سیاست اقتصادی را جایگزین اقتصاد سیاسی کنیم، ادامه می‌دهد: وقتی داخلی‌سازی قطعات افزایش یابد، پژو نیز متوجه می‌شود که تحریم‌هایش تاثیری ندارد و بنابراین از مواضع خود عقب خواهد کشید.
به گفته نجفی‌منش، انجمن قطعه سازان دو سال پیش فهرستی را از 28 قلم قطعه ارزبر در صنعت خودرو کشور تهیه و اعلام کرد که برای داخلی سازی و قطع ارزبری آنها باید سرمایه‌گذاری لازم انجام شود و در این دو سال نیز شش قلم از 28 قلم کالای موردنظر داخلی سازی شده است.
تولید خودرو افت می‌کند
اما مجید شیخانی قائم مقام پیشین ایران خودرو در واکنش به این پرسش که رفتن پژو چه تاثیری بر صنعت خودرو ایران خواهد گذاشت، می‌گوید: طبعا از بعد کمیت تاثیرگذار خواهد بود، که البته اثرات آن را در تابستان به چشم خواهیم دید زیرا خودروسازان معمولا چند ماه جلوتر قطعات موردنیاز خود را خریداری می‌کنند.
وی می‌افزاید: اگر پژو واقعا ارتباط خود با ایران خودرو را قطع کند، تا یکی دو سال با افت تولید روبه‌رو می‌شویم و در این فاصله باید قطعات موردنیاز را از کشورهایی مانند چین تامین کنیم و همزمان تولید این قطعات را به خصوص در بخش قوای محرکه سرعت ببخشیم.
به گفته شیخانی، قطع ارتباط پژو با ایران کار را برای ایران خودرو سخت و پیچیده می‌کند اما قطع نخواهد کرد و حتی اگر پژو سیستم جهانی خود را نیز از فروش قطعه به ایران منع کند، باز هم به معنای تعطیلی صنعت خودرو ایران نخواهد بود. وی قطع ارتباط پژو را فشاری مثبت دانسته و تاکید می‌کند: در این شرایط صنعت خودرو هم کمی بیشتر به خود خواهد آمد و وقت و سرمایه بیشتری برای داخلی سازی قطعات در نظر می‌گیرد.
پژو بدون ایران
اما ببینیم قطع ارتباط پژو با ایران چه تاثیری بر طرف فرانسوی خواهد گذاشت.
به لحاظ آماری و آن طور که پژو اعلام کرده، تنها 1.5 درصد از درآمد جهانی این شرکت از ناحیه بازار خودرو ایران به دست می‌آید. همچنین طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، هم اکنون 40 درصد از بازار خودروی ایران در انحصار پژو قرار دارد و مدل 206 پرفروش‌ترین محصول این شرکت در این بازار است.
از سوی دیگرباید «ایران» را به لحاظ فروش خودرو دومین بازار بزرگ پژو در دنیا دانست، زیرا سالانه بیش از 300 هزار دستگاه از محصولات این شرکت فرانسوی در ایران به تولید و فروش می‌رسد. نکته قابل توجه در این آمار به نوع و کیفیت محصولات برمی‌گردد به نحوی که در جمع خودروهای تولیدی فقط 207 آی و تا حدودی 206 را باید به روز دانست، وگرنه سایر محصولات تحت برند پژو قابلیت تولید و فروش در دیگر کشورها را ندارند.
به عبارت بهتر، پژو با رفتن از ایران بازاری بزرگ و نسبتا بکر را از دست می‌دهد و پول به اصطلاح مفتی را که بابت تولید محصولات قدیمی خود به دست می‌آورد، از کف خواهد داد. در این مورد شیخانی اعتقاد دارد که پژو در کوتاه مدت از ناحیه قطع ارتباط با ایران ضرر خواهد کرد، اما این موضوع مقطعی بوده و دوام نخواهد داشت.
به گفته وی، پژو گردش مالی بیش از یک میلیارد دلار در ایران دارد که با توجه به شرایط اقتصادی این شرکت، رقم کمی نیست و حذف آن، در سیستم مالی پژو اثر منفی خواهد داشت.
قائم مقام پیشین ایران خودرو در عین حال تاکید می‌کند که قطعا جنرال موتورز این ضررها را به واسطه‌های مختلف از جمله تعریف بازارهای جدید برای پژو، جبران می‌کند.
مشارکت پژو با جنرال موتورز، سیاسی یا اقتصادی؟
موضوع شراکت دو شرکت پژوی فرانسه و جنرال موتورز آمریکا همچنان در صدر اخبار جهانی قرار دارد، به طوری که برخی از لابی‌های ضد تحریم ایران در آمریکا این همکاری را غیرعادلانه خوانده‌اند و تاکید کرده‌اند که جنرال موتورز که هم اکنون یک شرکت دولتی، آمریکایی است از راه اقتصادی قصد اجرای طرح‌های سیاسی دولت را دارد. آنها همچنین تعلیق همکاری پژو با ایران را کاری نادرست خوانده‌اند.
هر چند امروز در گزارش اصلی صفحه خودرو به بررسی این موضوع و تبعات آن برای شریک تجاری پژو در ایران پرداخته‌ایم؛ اما این سوال مطرح است که آیا عقد این قرارداد تنها جنبه سیاسی داشته یا پاپیش گذاشتن جنرال موتورز برای خرید سهام این شرکت اروپایی، نفع دو شرکت را در بر ندارد. در این زمینه روزنامه استریت تایمز گزارش داده که خرید سهام پژو توسط جی ام که طرح اولیه آن در روزهای آخر ماه فوریه سال جاری اعلام شده بود سبب می‌شود تا در هزینه تولید این دو برند در مجموع 2.5 میلیارد دلار در هر سال صرفه‌جویی شود. به گزارش این روزنامه بخش اعظم این صرفه‌جویی‌ها در بخش تحقیق و توسعه اتفاق خواهد افتاد.
در همین زمینه فیلیپ وارن یکی از مقامات جی‌ام به خبرگزاری فرانسه گفته است که پژو به جای تولید برخی از قطعه ها از سال 2014 میلادی معادل آمریکایی آن را از جی‌ام خریداری و در خودروهایش استفاده می‌کند. البته دو برند تاکید کرده‌اند بعد از نهایی شدن مشارکت آنها با یکدیگر بیش از 10 کارخانه پژو و جی‌ام در دنیا تعطیل می‌شود و همین مساله با اعتراض خیل عظیمی از کارمندان و کارگران جی‌ام و پژو همراه خواهد شد. بنابراین مشارکت این شرکت منجر به شکل گیری بحران‌هایی به خصوص در اروپا خواهد شد.

+ نوشته شده در  سه شنبه 1391/01/15ساعت 19:49  توسط آرتین چراغی  | 

نجم الدین، مدیرعامل ایران خودرو باقی ماند

مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده شرکت ایران خودرو با حضور بیش از 83 درصد سهامداران در 23 اسفندماه سال گذشته تشکیل و اعضای حقوقی هیات مدیره این شرکت انتخاب شدند.

براساس این گزارش اعضای حقیقی هیات مدیره ایران خودرو عبارت است از محسن صالحی نیا به نمایندگی از شرکت گسترش فناوری اطلاعات(مگفا)، جواد نجم الدین به نمایندگی از سازمان مدیریت صنعتی، محمد علی وفایی به نمایندگی از سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، بهزاد ظهیری به نمایندگی از شرکت مدیریت طرح های صنعتی ایران، سید حسین امیری به نمایندگی از شرکت پیشگامان بازرگانی گلیار.
پس از معرفی نمایندگان حقیقی، اولین جلسه هیات مدیره جدید تشکیل و طی آن جواد نجم الدین به عنوان مدیرعامل، محسن صالحی نیا به عنوان رئیس هیات مدیره و محمد علی وفایی به عنوان نایب رئیس هیات مدیره انتخاب شدند.

+ نوشته شده در  سه شنبه 1391/01/15ساعت 19:47  توسط آرتین چراغی  |